רמות מנשה- הגבעות הירוקות-טיול פריחה קסום

בנסיעותיי בכביש 6 צפונה, חלפתי על פני הגבעות באזור רמות מנשה ותהיתי מה יש מעברם. לפני שלוש שינים גיליתי לעומק את האזור וביקרתי בו שלוש פעמים. מאז חוזרת כל שנה. מעבר לגבעות אלו גיליתי אזור מגוון, עשיר וקסום עם אפשרויות טיול רבות. בתקופת החורף והאביב, כאשר הגבעות ירוקות ומתחילה הפריחה, מאגרי המים מתמלאים ותוך כדי נסיעה הם מציצים מבין הגבעות, האזור מזכיר את אירופה, אנגליה, גרמניה או אולי איטליה ? האזור ממוקם פחות משעה מאזור המרכז, כאשר יוקנעם היא הישוב הגדול הקרוב אליו. חבל ארץ טבעי, גבעות מוריקות, פריחה מרובה, והרבה שלווה. למרות שעוברים כל פעם דרך יוקנעם לצפון, זהו חבל ארץ יפה ומגיע לו ביקור והתעמקות נפרדת. אני רק מחכה לחזור לשם !

לאזור הגענו בכמה טיולים שונים של חצי יום. אפשר לקבץ את האתרים לכדי יום אחד שלם או לחלק כל פעם לאזור אחר. גם מבחינת הפריחה יש כמה שלבים : שלב הרקפות והכלניות , שלב התורמוסים ושלב החרציות והפרגים. לכן אפשר לשלב ביקורים שונים בתקופת הפריחה השונות.

גבעת הרקפות

בסוף ינואר ובתחילת פברואר בעונת הפריחה כל הגבעה מתכסה באלפי רקפות. הגישה אל הגבעה מאוד נוחה, יש שביל עם מדרגות העולה לגבעה ובגבעה עצמה יש שביל מגודר שהולך לאורך הגבעה. בתקופת הפריחה יש לקחת בחשבון שהמקום עמוס. אני אהבתי גם את הגבעות מסביב , מלאות בפריחה והכל ירוק. מקום אידיאלי לפיקניק, הליכה.

הגעה: וויז גבעת הרקפות או אל הכניסה של הקיבוץ גלעד. במקום יש חנייה ואפילו אוטו גלידה ופיתה דרוזית.

לא רק רקפות, גם כלניות אפשר למצוא בגבעות המקיפות את הגבעה
מאגר גלעד ומאגר רז

במרחק של חמש דקות נסיעה מגבעת הרקפות ישנם שני מאגרי מים, מאגר גלעד ומיד אחריו מאגר רז, הפריחה והצמחייה מסביבם יוצרת נוף פסטורלי נהדר לטיול קליל ופיקניק באזור. הגעה : נוסעים על כביש 672, וייז יש לכתוב : מאגר גלעד או חניון אשתר. יש מגרש חנייה לא גדול. יש לשים לב כי בימי שבת או חג יכולה להיווצר בעיית חנייה. לאחר שהחנינו מתחילים ללכת. יש שתי דרכים להגיע : להמשיך ישר דרך החורשה או לרדת לשביל ימינה . בשני המקרים נגיע למאגר הראשון מאגר גלעד ובינו לבין המאגר השני יש שביל למאגר השני. את המאגר השני מקיפים ואז אפשר בצד של החנייה להגיע עם שביל למפלי רז. הליכה מהנה מעין אגם בצד אחד עם הרבה פריחה מסביב. מאגר גלעד הוא מאגר מים טבעי המתמלא בחורף ומתרוקן בקיץ ולכן אפשר לשחות בו לעומתו למאגר רז מוזרמים מי קולכין ולכן הכניסה אליו אסורה.

מבט לשני המאגרים בין הגבעות והשביל המקשר ביניהם
הליכה פסטורלית לאורך גדת המאגר
מפלי רז

בתקופת החורף יש זרימה חזקה בנחל רז ואפשר להנות ממפלונים הנוצרים מהפרשי הגבהים. כאשר אנחנו הגענו באביב כבר לא היתה זרימה חזקה. הגעה אפשר להגיע מפנייה בהמשך להקפה של מאגר רז , כך אנחנו הגענו.

מנחת מגידו -שדה כלניות לנצח

אחד המקומות היפים והמדהימים בזמן הפריחה. אמנם הוא לא ברמות מנשה אבל הוא לא רחוק, כ25 דקות נסיעה והכביש אל רמות מנשה 6953 יפה ביותר. אם מגיעים לאזור בתקופת הפריחה כדאי לא לפספס את הפריחה בזאת. שדות וחורשה עם כלניות בשלל צבעים. אדומות ורודות , סגולות לבנות, מראה נהדר וקסום שאין להחמיץ ! . כדאי לקחת בחשבון שהמקום עמוס בשבת. אנחנו ביקרנו ביום ששי וכשהגענו היה עמוס בחנייה, אך לא נורא, מצאנו מהר חנייה ויש כלניות ומרחב לכולם. הגעה : וייז מנחת מגידו.

עמק השלום

מרבדי פריחה בעמק מקסים. רק לפני שנה העמק היה בסכנה עקב תכניות בנייה להקמת שכונה ביוקנעם. כרגע התכנית נעצרה. במקום כלניות בשלל צבעים ונחל קטן שעובר באמצע. הגעה : מצפור סיוון, החניון אחורי של מתחם ביג ביוקנעם ויורדים למטה בשביל.

שדה תורמוסים וכלניות קבוץ רמת מנשה

כמה מאות מטרים לפני הכניסה לקבוץ רמות מנשה יש טיילת עם שביל אופניים. אפשר לעצור את הרכב שם ומצד ימין יש פתח בגדר ומדרון שלם המלא בפריחה . כאשר אנחנו היינו שם היינו כלניות בשלל צבעים ותורמוסים. בפעם השנייה שביקרנו היו תורמוסים, צבעונים וכלניות.

שדות הפרגים

שדות הפרגים הם שדות חקלאיים המתכסים בפרגים ומשתנים במיקומם משנה לשנה, כדאי לעקוב אחר הפרסומים. בשנת 2021 אנחנו מצאנו אותם בכביש בין קבוץ דליה לקבוץ עין השופט.

אנדרטת הקיבוצים

כביש 6953 הוא כביש נופי יפה העובר בין עין השופט למשמר העמק. באחת הפניות אנחנו נכנסים לדרך צדדית המובילה לאנדרטת הקיבוצים. הדרך יפיפייה עוברת בין שדות מוריקים, עדר פרות ויער קסום. באנדרטה עצמה יש נוף לכיוון עמק יזרעאל.

מטעי השקדיות

בדרך בין מנחת מגידו לאזור רמות מנשה ישנם מטעי שקדיות שפריחתם ציורית וקסומה. אחד הידועים הוא ליד המושב יוגב. חשוב לדעת שזהו שטח פרטי ואם מטיילים לא להכנס לעומק המטעים ולשמור על העצים והפריחה. הגעה : פז היוגב.

אפשרויות טיול נוספות באזור:

נחל השופט– מסלול קליל לאורך פלגי מים, מונגש בחלקו. כרגע המסלול עבר שיפוץ ולא פתוח באופן רשמי.

נחל גחר

איזה פרחים אתם אוהבים ?

את הרקפות? הכלניות? התורמוסים ?

ואולי את הפרגים או החרציות?

הפריחה האהובה עלי !

לטיולי פריחה נוספים אפשר לקרוא כאן

דרום אדום

טיול אביבי לגולן ואצבע הגליל

מוזמנים להרשם ולקבל עידכונים לאחר שרשמתם את המייל , תקבלו מייל אותו תאשרו.

לאחר מכן תבדקו שלא נכנס לרשתות חברתיות

אפשר לעקוב אחרי גם בפייסבוק ואינסטגרם לעוד טיולים :

פוסטים אחרונים :

טיולים לפי נושאים :

12 תגובות בנושא “רמות מנשה- הגבעות הירוקות-טיול פריחה קסום

  1. מודה לך דפנה היקרה על השיתוף לפתיחת הבלוג שלך. כבר קולטת מהכתבה הראשונה כמה הצילומים שלך מרהיבים ושיש ברמות מנשה גם מאגרים יפים של הכרתי ואפילו מפלונים. הפריחה שם נהדרת ואני מגיעה בעיקר כשהתורמוסים פורחים. נהניתי לקרוא ובשקיקה את הכתבה האחרונה שלך ואמשיך מאוחר יותר.

    Liked by 1 person

  2. תודה רבה דפנה על תיאורים מדויקים ותמונות יפות.
    נסענו לטייל בגבעת הרקפות, מפלי רז ומאגר גלעד בעקבות ההמלצות שלך ונהנינו מאד.
    היה מזג אויר נעים בתחילת פברואר ופריחהניפה, זרימה של מים.
    למאגר גלעד הלשינו להגיע כי היה הרבה בוץ. אז צפינו מרחוק.
    עדין המקום מקסים.
    קנינו קפה אצל שלמה ב"אוטו גלידה" בגבעת הרקפות.
    הוא המליץ לנו לנסוע ליער הקיבוצים לאנדרטת בני הקיבוצים.
    הדרך לשם יפה ועוברת ביער, היה קטע של פרות רועות באחו.
    בסוף חונים ליד האנדרטה.
    יש שם שמות של 3,000 בני הקיבוצים שנפלו במשך 100 השנים האחרונות.
    תצפית מאד יפה על עמק יזרעאל. מומלץ מאד להגיע.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה