הרובע הנוצרי בירושלים-מסע בזמן מסע בעולם

מסע בזמן , מסע בעולם

הכומר הקופטי ממצרים בכנסיית הקבר, הנזירה הרוסייה בכנסיית נייבסקי,

הבחור האוסטרי בבית הקפה בהוספיס האוסטרי, האיש שישב בכנסייה האתיופית.

האבנים , הריחות, הצבעים והטעמים.

מסע בעולם, מסע בזמן.

יום גדוש , ברובע הנוצרי בעיר העתיקה, ירושלים.

הרובע הנוצרי מגג ההוספיס האוסטרי
כרחבת כנסיית הקבר
הרובע הנוצרי מתצפית גגות

העיר העתיקה בירושלים ושער יפו בפרט הוא סוג של נת״בג עבורי, , להכנס לעולם אחר. חו״ל אמרנו ? ישנן אפשרויות רבות לטיול בעיר העתיקה והיום נטייל ברובע הנוצרי.

הרובע הנוצרי מספק הצצה למגוון הכתות הנוצריות הנמצאות בירושלים, הגרות זו לצד זו במתחם יחסית קטן. כל כנסייה היא כניסה לעולם אחר שפחות מוכר לנו .

התחלנו את היום בשער יפו. ירדנו ברחוב דוד הוא הרחוב הראשי של השוק ופנינו שמאלה לרחוב הנוצרים. הגענו לרובע הנוצרי.

הרובע תחום ברח השוק הוא רח דוד במזרח, רח הגיא בצפון וחומות העיר העתיקה בדרום ובמערב . ברח' הנוצרים יש חנויות אך פחות עמוס, עדיין אין תיירים. אנחנו בדרך לכנסיית הקבר. עוברים בכיכר המוריסטאן, עוד נחזור לכאן בהמשך.

ככר המוריסטאן עם המזרקה
מחכים לתיירים…

כנסיית הקבר

רחבת הכנסייה , המקום החשוב והמקודש לנוצרים, גם היא ריקה ואפשר להביט בכנסייה ולחפש את הסולם. הסולם מסמל את הסטאטוס קוו הקיים בכנסייה הזו בין כל הפלגים הנוצרים הנמצאים בכנסייה. לכל פלג יש את האזור שלו ודרכי הגישה שהושגו בהסכמים מורכבים כבר מאות בשנים. הכנסייה בנויה ע"פ המסורת הנוצרית על אתר צליבתו של ישו ועל המקום בו נקבר וממנו קם לתחייה תוך הוכחת אלוהותו. בימי הקיסר אדריאנוס נבנה במקום מקדש אלילי, שנהרס לאחר שלפי המסורת אמו של הקיסר קונסטנטינוס מצאה את הצלב של ישו. אז נבנתה הכנסייה שנחנכה בשנת 335 בשם כנסיית התחייה. במרוצת השנים נהרסה הכנסייה הביזנטית ושופצה פעמים אחדות. שיקום יסודי נערך בה ע"י הצלבנים ב 1149 ותכנית זו היא הבסיס לכנסייה הקיימת היום.

חזית הכנסייה-חפשו את הסולם שנמצא בחלון הימני העליון.
אזור הכניסה הוא אזור המשיחה
אזור הקבר-הרוטונדה הוחלפה במהלך ההיסטוריה כמה פעמים
המבנה של הקבר ברוטונדה
כל אזור שייך לפלג אחר של הנצרות
טכס באזור הגולגולתא
הקבר
ברקע כנסיית הקבר מדיר א סולטן
ויה דולורוזה

דרך הייסורים היא דרך בעיר העתיקה בירושלים שבה על פי האמונה הנוצרית צעד ישו מהמקום שבו נגזר דינו לצליבה ועד גבעת הגולגולתא שבה בוצע גזר הדין (כנסיית הקבר). הדרך נקראת בשם זה בשל הייסורים שהיו מנת חלקו של ישו בלכתו בה. ויש בה תחנות המציינות את הדרך.

כנסיית אלכסנדר נבסקי

כנסייה רוסית במריבה בינלאומית, מיקום אסטרטגי על הוויה דלרוזה סמוך לכנסיית הקבר. חלק המתחם חצר אלכסנדר היא הוקמה בשנת 1896 וקרוייה ע"ש המצביא הרוסי אלכסנדר נייבסקי, שיסד במאה ה19 את האגודה האורתודוכסית למען ירושלים והיה פטרונו של הצאר אלכסנדר השלישי. בזמן הקמת המתחם נחשפו שרידים ארכיאולוגים, ביניהם קשת שהייתה ככל הנראה הקשת הדרומית מבין 3 הקשתות של שער הנצחון שהוקם ע"י הקיסר אדריאנוס ושולב במאה הרביעית בכנסיית הקבר שבנה קונסטנטינוס, חלקים מחומה הרודיאנית ושרידים מעמודי הקארדו הביזנטי שניתן לראותם בכנסייה. כיום הכנסייה נמצאת בסכסוך פנימי רוסי לגבי בעלות וחלק מעסקת נעמה יששכר בו מדינת ישראל הסכימה להתערב בסכסוך ולהעביר את הבעלות לחברה בשליטת ממשלת רוסיה.

כפר אתיופי על גג כנסיית הקבר

כנסיית סנט הלנה כנסייה קופטית.
מחצר כנסיית הקבר אפשר להיכנס דרך דלת בצד שמאל למתחם האתיופי דיר א סולטאן , המאוכלס ע"י נזירים אתיופים. מהכניסה עוברים דרך שתי כנסיות , עולים במדרגות ומגיעים לחצר. האתיופים היו בעבר בעלי "חזקה " על אזור קטן בכנסיית הקבר עצמה ,אך עם השנים נדחקו לגג ע"י עדות חזקות יותר. ניתן להגיע גם מרחוב שוק הבשמים.

דיר אל סולטן
כפר אתיופי-מגורי הכמרים
גג כנסיית הקבר מחצר גג האתיופים

המשכנו לאורך הויה דלרוזה עד רח' הגיא -אנחנו כבר בשוק ברובע המוסלמי, הגענו אל ההוספיס האוסטרי.

ההוספיס האוסטרי

אכסניה מרשימה עבור עולי רגל, אשר פתחה את שעריה בשנת 1863. האכסניה נבנתה בצומת דרכים חשוב בלב הרובע המוסלמי בעיר העתיקה, בצומת הרחובות ויה דולורוזה והגיא, ובמרחק הליכה קצר משער האריות ומשער שכם.

האכסניה נועדה לשמש לאירוח צליינים ועולי רגל מאוסטריה. בשנת 1869 הגיע לביקור הקיסר האוסטרו-הונגרי פרנץ יוזץ הראשון, לאחר שנכח בטקס פתיחת תעלת סואץ. בביקורו, חנך את בית ההארחה ואף לן במקום. בעת בנייתו, היה המבנה בן 2 קומות. במהלך השנים פקדו את המקום צליינים רבים, ולקראת סוף המאה ה-19 נוספה לבניין קומה שלישית, על מנת להכיל את כמות האורחים שגדלה מדי שנה.

עם הכיבוש הבריטי לאחר מלחמת העולם הראשונה, הופקע המבנה ושימש למשך מספר שנים כבית יתומים. לאחר מלחמת העצמאות, שימשה האכסניה כבית חולים, תחת השלטון הירדני. לאחר מלחמת ששת הימים, המשיך המבנה לשמש כבית חולים צבאי, עד שהוחזר בשנות ה-80 לידי הכנסייה האוסטרית, שערכה בו שיפוץ מסיבי, לאחר שנים של הזנחה והרס.לאחר השיפוץ, שב המבנה לשמש כאכסניה עבור תיירים מאוסטריה ומארצות אחרות דוברות גרמנית.

באכסניה חצר ירוקה וגינה וכן בית קפה המגיש מנות מהמטבח האוסטרי. אנחנו בחרנו בקפה ועוגת שטרודל !

ניתן לעלות (בתשלום 5 שח במטבע) לגג המבנה ( יש מעלית !) ממנו נשקף נוף נהדר של העיר העתיקה וסביבותיה.

ההוספיס האוסטרי
בית הקפה ,ההוספיס האוסטרי ,ירושלים
בית הקפה בפנים
הנוף מגג ההוספיס האוסטרי
הנוף מהגג
החצר הקסומה של בית הקפה
קפה ושטרודל
הנוף מהמרפסת לכיוון הר הבית -כיפת הסלע.
הנוף לכיוון הרובע הנוצרי-ברקע מגדלי הכנסיות השונות

חזרנו שוב דרך הויה דלרוזה לככר המוריסטאן והפעם דגמנו חומוס נהדר . באבו כמאל.

שוק אבטימוסהמוריסטאן
במקום זה ישבו האבירים ההוספיטלרים בתקופה הצלבנית. הם הקימו באזור זה בית חולים, ושני מנזרים. המוסלמים שבאו אחריהם קראו לשטח "מוריסטן" שפירושו בית חולים. במאה ה– 19 היה כל האזור חרב. הגרמנים בנו כאן את כנסית הגואל, ובתחילת המאה ה – 19 נבנה שוק מודרני ביזמת הפטריארך היוני-אורתודוכסי, אבטימוס , ועל שמו השוק. במרכז הככר עם מזרקה בסגנון הבארוק .

בהמשך עלינו דרך רח' הפטריארכיה היוונית לכיוון השער החדש. ברח' מתחם שלם של הכנסייה היוונית האורתודוכסת , אך אין אפשרות להכנס.

רח הפטריארכיה היוונית
השער החדש

במתחם השער החדש ממש קרוב לשער נפתחו לאחרונה מספר בתי קפה וחנויות ביניהם מומלצת הקונדיטוריה – פטיסרי צרפתי –אבו סייר, וחנות הקרמיקה הארמנית SANDROUNI, בה אפשר לעשות סדנאות צביעה בתיאום. Sandrouni

בחודש דצמבר פועל במקום שוק כריסטמס. השער החדש

מתחם השער החדש ירושלים.
הרחוב המוביל לשער החדש
חנות הקרמיקה
אבו סייר – כמה טעים !

בדרכנו חזרה לשער יפו עברנו במתחם הפטריארכיה הלטינית השייכת לותיקן. במקום אכסנייה, משרדים וקתדרלה. כמו כן בכניסה יש שלטים המציינים את ביקורי האפיפיורים במקום.

מתחם הפטריארכיה הלטינית

בדרך חזרה לשער יפו ניתן לבקר גם בבית של סנטה שסגור במשך ימי השנה ונפתח לקראת חודש דצמבר.

חזרנו לשער יפו שהזכיר לנו שחזרנו לעולמנו היום .

תם סיורנו ברובע הנוצרי,

ישנן אפשרויות רבות להמשיך לטייל בעיר העתיקה:

הרובע היהודי , הקארדו ברובע היהודי, בית כנסת החורבה שהתחדש.

תצפית גגות עלייה מרח חב"ד.

סיור ברובע הארמני-ראה פוסט

הר הבית -עלייה בשעות מסויימות וימים מסוימים.

הכותל, חפירות הכותל

מגדל דוד

סיור חומות

ואתם איזה חלק של העיר העתיקה חביב עליכם?

עוד המלצות לטיול בירושלים:

יום טיול בירושלים -ממילא, ימק"א ואטרקציות במרכז העיר

ירושלים- אירופה זה כאן – טיול במרכז העיר בבנינים עם השפעה אימפרילית

הרובע הארמני – רובע חבוי ומוזיאון חדש

ירושלים של מעלה

מוזמנים לעקוב אחרי גם בפייסבוק ובאינסטגרם:

פוסטים אחרונים :

6 תגובות בנושא “הרובע הנוצרי בירושלים-מסע בזמן מסע בעולם

1. יופי של טיול. מכירה את הרובע הנוצרי לא רע ונהניתי לחזור אליו בפוסט שלך. רשמתי לעצמי להשלים את הכנסייה האתיופית. התמונות יפיפיות.